חדשות

"מאיר": השתלת תאי גזע סייעה לריפוי פצועת גפיים מכפר עזה

הליך ניסויי שבוצע בבית החולים מאיר, במהלכו הושתלה עצם שגודלה במעבדה מתאי גזע שהופקו מרקמת שומן של המטופלת, נפגעת ירי מהשבעה באוקטובר, השיב לה את היכולת ללכת

ד"ר איל יעקבי, סגן מנהל המחלקה האורתופדית ב"מאיר" ופרופ' נמרוד רוזן, מנהל המערך האורתופדי-שיקום ב"העמק". צילום: דוברות מאיר

השתלת תאי גזע שהופקו מרקמת שומן סייעה לנפגעת ירי מהשבעה באוקטובר לשוב וללכת. בבית החולים מאיר בכפר סבא השתמשו בשיטה חדשנית, פיתוח של חברת הביוטק בונוס גרופ, להפקת תאי גזע מרקמת שומן שהוציאו מגופה, ליצירת תאים שיסייעו לעצם להשתקם בעצמה.

נטע פורטל, שורדת הטבח בקיבוץ כפר עזה, הגיעה לבית החולים מאיר בשבעה באוקטובר עם פצעי ירי מרובים ברגליה לאחר ששבעה כדורים פגעו בה והיא נותחה בו בלילה, בניתוח שהציל את רגלה. אולם, אחד מהכדורים חדר לקרסול שלה והותיר בו חלל אנטומי, שבשל מחסור בכלי דם באזור, לא אפשר לגוף לגדל מחדש את העצם ולהתאחות.

בראשית ינואר קצרו הרופאים רקמת שומן מהבטן ומהירכיים של נטע. במעבדה הופרדו תאי הגזע מהשומן על מנת שיתרבו. "תהליך הגידול של התאים מאוד מהיר וחלון ההזדמנויות להחזרת תאי גזע מזנכימליים קצר מאוד ועומד על פחות משלושה שבועות. כבר בניתוח הקצירה של השומן אנו יודעים את התאריך שבו ניתן לעשות את ההחזרה", מסביר ד"ר איל יעקבי, סגן מנהל המחלקה האורתופדית במרכז רפואי מאיר.

לפיכך, שלושה שבועות לאחר הקצירה נעשתה ההחזרה של התאים לקרסול. תאי הגזע המקדימים לתאי עצם התאים הפכו לתא הבסיסי של העצם ומילאו את החסר בעצם עצמית שמתפתחת ומאפשרת התחדשות. בניתוח השתתף פרופ' נמרוד רוזן, מנהל המערך האורתופדי-שיקום במרכז רפואי העמק ונשיא האיגוד הישראלי לאורתופדיה.

"לאחר הניתוח להחזרת התאים", הסביר ד"ר יעקבי, "נערכות ביקורות וכשרואים סימני התגרמות, שבמקרה זה הופיעו לאחר שלושה שבועות, החלנו בתרגול הנעת המפרק. בהתחלה עשינו תרגילים לטווחי תנועה ותרגול שרירים ורק אחרי חודש וחצי המטופלת יכלה לדרוך על הרגל". לדבריו,  ההליך קיצר מאוד את זמן הריפוי ואת איכותו.

ד"ר יעקבי סיפר לדוקטורס אונלי כי הוחלט להשתמש בשיטה החדשנית שנמצאת עדיין בשלב המחקר להתחדשות רקמות. "הנושא של חוסרי עצם בתחום האורתופדיה, פה ולסת, מתפתח כל הזמן עם פתרונות ושיטות חדשות כמו Bone Transport ואחרות", אמר.

הטיפול ניתן במסגרת ניסוי קליני לטיפול בהשלמת עצם מעצמות הגפיים באמצעות בונופיל, שתל חי של עצם אנושית. "השימוש בשיטה זו - יצירת תאי מעבדה וגידול התאים - נעשה כעת רק במחקר ובניית הפרוטוקול הטיפולי הוא עדיין בשלב ניסוי וטעייה. בשלב הראשון בודקים איך יצירת התאים עובדת ולאחר מכן בודקים איך ניתן לעשות את ההשתלה בצורה מיטבית. אנו מקצרים בכל פעם את התהליך ובוחנים באיזה שלב מגיעים לתוצאות אופטימליות". למיטב ידיעתו, הניסוי בשיטה נעשה רק בישראל.

כאמור, לאחר החזרת התאים, שבה העצם להתחדש ונטע יכלה לחזור ללכת בשלב הראשון בעזרת קביים. לאחר הטיפול והאשפוז ב"מאיר", היא הועברה לשיקום במרכז הרפואי לוינשטיין ברעננה.

נושאים קשורים:  בית החולים מאיר,  השתלת תאי גזע,  ד"ר איל יעקבי,  ניתוח אורתופדי,  חדשות
תגובות

כתבה מעניינת

01.05.2024, 21:10

תאי גזע - האם זה העתיד?

02.05.2024, 09:32

תאי גזע הם בהחלט העתיד . מחקרים אלו החלו בסוף שנות השמונים וכיום מתחילים לקצור את התוצאות